Deze sporten zijn volgens artsen het beste!

24-11-2017

Eindeloos wandelen of intensieve oefeningen op de yogamat? Volgens wetenschappers van Harvard Medical School bestaan er betere oefeningen voor je lichaam. Deze 5 beweegvormen zijn het meest effectief voor spieropbouw, gewichtsverlies, hartgezondheid en vertraging van het verouderingsproces. Volgens de onderzoekers zijn dit ideale beweegvormen om mee te starten:

 

ZWEMMEN

De ideale work-out. Niet alleen goed voor alle spieren in je lichaam, maar ook voor je hart en ter bescherming van de hersenen tegen aftakeling. Regelmatig 30 tot 45 minuten zwemmen helpt tegen depressie en vermindert stress.

 

TAI CHI

Tai chi is een Chinese gevechtskunst die vooral uit vloeiende bewegingen bestaat. Focus en ademhaling zijn belangrijk. En iedereen kan het! Tai chi is uitzonderlijk goed voor oudere mensen vanwege de aandacht voor evenwicht.

 

KRACHTTRAINING

Volgens de onderzoekers kun je hierbij een korte reeks van oefeningen met zwaardere gewichten doen of een langere reeks met lichtere gewichten. Wie liever van de gewichten blijft, kan zich ook aan HIIT-training wagen. Daarbij doe je telkens korte reeksen van intensieve oefeningen zoals burpees, lunges en planking. Dat is niet alleen goed voor spieropbouw, maar ook voor hart en vaten.

 

WANDELEN

Heel wat studies tonen aan dat zelfs een halfuurtje wandelen al een positieve invloed kan hebben op lichaam en geest. Zo helpt het bij oudere mensen geheugenverlies tegengaan. Aan wie niet vaak sport, raden artsen aan om te beginnen met tochtjes van 10 à 15 minuten en zo op te bouwen naar wandelingen van 30 à 60 minuten.

 

KEGELOEFENINGEN

Deze oefeningen om de bekkenbodemspieren te trainen, zijn zowel voor vrouwen als mannen belangrijk. Als we ouder worden verslappen de spieren rondom baarmoeder, blaas, dunne darm en rectum. Je traint ze door telkens 2 à 3 seconden in een reeks van tien je bekkenbodemspieren in te trekken.

 

Bron: www.nieuwsblad.be Starten met sporten? Raadpleeg de fysio!